E-mail marketing stał się istotnym elementem komunikacji z klientami. Jednak skuteczność tego typu działań promocyjnych należy oceniać nie tylko w perspektywie ładnie prezentującego się newslettera, ale przede wszystkim w kontekście twardej analizy danych, które z płynął z każdej wysyłki. Jak analizować wyniki wysyłek mailingu reklamowego? Mamy kilka podpowiedzi, dzięki którym e-mail marketing nie będzie miał przed Wami tajemnic.
Jak analizować wyniki?
Podstawowym kryterium analizowanym w kontekście mailingów reklamowych jest wskaźnik open rate. O czym mówią liczby interpretowane jako ten parametr? Otóż wskazują jaki procent naszych odbiorców otworzył maila. W uproszczeniu, jeśli nasza baza zawiera 100 subskrybentów, a kampanie otworzyło połowę z nich, to nasz open rate będzie wskazywał 50%. Oczywiście w istocie te wskaźniki często są niższe, bowiem zawalczyć o uwagę subskrybentów wcale nie jest łatwo. Jednak nie należy się zniechęcać i wyciągać pochopnych wniosków. Bowiem dane z e-mail marketingu powinniśmy interpretować w szersze perspektywie.
Co mamy na myśli? Otóż, jeśli wysłaliśmy pojedynczą kampanię i nasz open rate wskazuje 25%, to znaczy, że nasz mail dotarł wyłącznie do jednej czwartej listy subskrybentów. Jeśli jednak w ciągu miesiąca przeprowadziliśmy cztery wysyłki newslettera, a open rate każdej z nich oscyluje wokół 25 % oznaczać to może, że w istocie dotarliśmy do znacznie większej rzeszy osób. Każda z tych wiadomości mogła zostać otwarta przez inną grupę osób. Co w efekcie daje nam znacznie szerszą perspektywę. Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy dublować treści i spamować skrzynkę potencjalnych klientów podobnymi mailami. Chodzi wyłącznie o to, by analizę skuteczności kampanii e-mail marketingowych analizować w nieco większej perspektywie.
Open rate, czym jest i na czym polega?
Open rate warto analizować w oparciu o inne wskaźniki, takie współczynnik dostarczonych wiadomości, czy CTR, czyli współczynnik unikalnych kliknięć. Szczególnie w perspektywie działań e-commerce niezwykle istotny jest także wskaźnik konwersji, który określa jaki procent osób po kliknięciu w newsletter wykonało pożądaną czynność – na przykład zakupy w naszym sklepie online. Dzięki dokładnemu przyjrzeniu się wszystkim danym możemy uzyskać faktyczny obraz skuteczności naszej kampanii e-mail marketingowej.
Jak tworzyć newslettery?
Tworzenie newsletterów to złożony proces. Powinien on opierać się na nie tylko na pomysłowości, ale przede wszystkim na przemyślanej strategii i gruntownej analizie. Nie bez znaczenia pozostaje również odpowiednia segmentacja bazy, która pozwoli precyzyjnie personalizować treści zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami odbiorców. Odpowiednie pogrupowanie subskrybentów wpłynie na podniesienie efektywności wysyłek i mniejszą ilość odrzuceń. Niewątpliwie e-mail marketing to istotny element współczesnej reklamy, który odpowiednio wykorzystywany pozwala przynieść spektakularne rezultaty.